Olejové filtre

Nebezpečné pre motor a pre všetky pohybujúce sa časti je znečisťovanie motorového, ako aj prevodového oleja v priebehu prevádzkovania, čo vedie k zvyšovaniu jeho viskozity a znižovaniu prevádzkovej životnosti. Pre zachovanie parametrov a max. životnosti oleja je nutné ho filtrovať. Olejové filtre odstraňujú z motorového a prevodového oleja pevné nečistoty ako je prach, kovové čiastočky, karbónové usadeniny, sadze a pod. Filtráciou sa predlžujú životnosť motora.

Pre čistenie oleja sa používajú:

  1. Filtračné vložky klasické:
    sú uložené vo vlastnom puzdre, alebo sú integrované priamo do olejového okruhu motora. Výmena sa prevádza iba náhradou filtračných vložiek pri zachovaní puzdra.
  2. Nekovové vložky:
    vložky EVOTOP® menej zaťažujú životné prostredie pretože neobsahujú kov. Filter je vyrobený z jedného materiálu a je ho možné celý spáliť. Konštrukčné prevedenie je v kombinácii s plastom.
  3. Výmenný filter:
    u týchto filtrov obal a filtračná vložka tvorí jeden celok. Výmena sa prevádza ako celok. Filtre okrem filtračnej vložky majú:
    • spätný ventil, ktorý zabezpečuje, aby sa filter a olejové kanáliky nevyprázdnili pri vypnutom motore. Pri opätovnom spustení je zaistený rýchli rozvod oleja.
    • By-pass ventil, ktorý umožňuje pri studenom oleji hlavne v zime, alebo pri znečistenom oleji vplyvom nedodržania intervalu výmeny čističa prístupu oleja do motora obtokom filtračnej vložky.
  4. Odstredivé filtre:
    sú zaradené spravidla vo vedľajšej vetve. V nej je filtrované 5 – 10% mazacieho oleja. Filter (centrifúga) obsahuje kovový alebo plastový rotor ktorý podľa veľkosti dosahuje až 10.000 otáčok za minútu a odstraňuje hrubé nečistoty z oleja a predlžuje životnosť hlavného filtra.

V prípade predlžovania servisného intervalu výmeny filtra dochádza k jeho zaneseniu, otvorí sa by-pass ventil a v systéme koluje opotrebovaný nefiltrovaný olej, ktorý spôsobuje nadmerné opotrebovanie ventilov, ložísk a pohybujúcich sa častí motora.